NVAO en inspectie

Deze week kwam het voorlopige rapport van de Inspectie naar aanleiding van de vermeende diplomafraude bij het domein Economie & Management bij de HvA. Ik berichtte hier al eerder over, en zoals je in dat artikel kon lezen ben ik helemaal niet verbaasd dat de Inspectie concludeert dat er ‘geen reden is te veronderstellen dat er onterecht diploma’s zijn verstrekt aan studenten’ bij dit domein. Ik vind het rapport eigenlijk ook niet zo spannend.

Interessanter is het om te analyseren wat de onderwijsinspectie precies gedaan heeft. Wat me namelijk vooral opvalt is dat de inspectie een rapport van een interne audit heeft opgevraagd en daar conclusies aan verbindt. De inspectie mag dat, maar of het een goede zaak is, is een tweede. Persoonlijk vind ik dat een heel slechte zaak.

En dan speculeer ik even verder. Zoals we allen weten, liggen de activiteiten van de NVAO sinds de affaire InHolland onder een vergrootglas. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat de onderwijsinspectie nu een kans ruikt. Immers, met het instellen van de NVAO (opgericht als NAO in 2002) moest de onderwijsinspectie feitelijk een stap terug doen. Ik mag toch niet hopen dat de onderwijsinspectie bezig is om over de rug van het onderwijs een stukje macht terug te veroveren.

Geef een reactie

