Beleid met plan in beleid met plan in beleid met…

Droste effect

Copyright Doboncom

Vanuit mijn nieuwe functie probeer ik wat zinnigs te zeggen over toetsing binnen de opleidingen. En dat valt nog niet mee. Want over het algemeen vindt men wel dat er minimaal een toetsbeleid en een toetsplan moet zijn, maar dan wordt het ingewikkeld. Vaak kom je namelijk een zinsnede tegen als: ‘Een goed toetsbeleid bestaat uit zowel een toetsbeleid en een toetsplan.’ En dan is de cirkel rond. Want wordt met dat toetsbeleid nou het toetsbeleid ín het toetsbeleid bedoeld, of het overkoepelende toetsbeleid? Kortom, verwarring alom.

Mijn worsteling met deze termen kan natuurlijk niet nieuw zijn. Ik heb daarom een rondje gemaakt langs collega’s en andere toetsinstellingen. Daar kom ik een aantal termen tegen waar ik nu ook niet direct enthousiast van wordt. Ik behandel hier de vors en tegens, en hoop dat jullie wellicht nog wat andere opties aan kunnen dragen.

Toetsmodel

Misschien wel de meest voor de hand liggende optie is ‘toetsmodel’. Maar is het wel een model? Een model heeft wat mij betreft per definitie voorschrijvende kenmerken, en dat vind ik hier niet volledig op zijn plaats. Je schrijft namelijk niet echt voor, maar je legt meer de randvoorwaarden vast waaraan toetsing moet voldoen.

Toetskader

Een alternatief zou dan toetskader kunnen zijn. Immers, met een kader bepaal je grenzen, geef je aan wat de randvoorwaarden zijn. Een nadeel van de term is wellicht de onbekendheid: hebben mensen de juiste associatie als er over ‘toetskader’ gesproken wordt?  En wellicht is de term té vrij: er zitten wel degelijk ook voorschrijvende elementen in een overkoepelend toetsbeleid.

Toetshuis

Toegegeven, deze term zou kunnen. Ik kan niet direct een inhoudelijk argument noemen waarom deze term de lading niet dekt. Maar hij is zo lélijk. But that may be me.

Iets anders

Zijn er nog andere opties? Of moeten we wellicht de verwarring voor lief nemen en toch blijven spreken over toetsbeleid? Let me know. Geef een reactie, of doe mee aan de poll die ik ingesteld heb. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

