Excelleren & het OER

Het instituut waarop ik lesgeef heeft de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt: in mijn eerste jaar zaten we op het (destijds enorme) aantal van 24 klassen (ong. 750 studenten). Daarna zijn we doorgegroeid naar astronomische aantallen; vorig jaar bereikten we het voorlopige record van 39 klassen (ong. 1300 studenten). Doordat we dit jaar gewerkt hebben met een numerus fixus is dat aantal nu begrensd op 30 klassen (960 studenten).

Bij een dergelijke groei is het soms lastig kwaliteit voorrang te geven. Begrijp me goed, ik denk dat we het de afgelopen jaren heel goed gedaan hebben – maar het is meer een kwestie van de kwaliteit bewaken, dan van de kwaliteit laten toenemen. Dat eerste is gelukt, voor dat laatste hebben we vaak gewoon de tijd niet gehad.

Nu we door de numerus fixus de aantallen hebben beperkt, is er mogelijkheid om extra aandacht te geven aan de goed presterende student. Sinds kort hebben we een cum laude-regeling voor de propedeuse, om zo hoge scores te bevorderen. Verder hebben we als onderwijsinstelling de handschoen op kunnen pakken (mede door de enthousiaste initiatieven van collega @lisetteh) en een excellentie-programma gecreëerd.

Het grappige is dat het mes aan twee kanten lijkt te snijden (zoals zo vaak). De lichting studenten van dit jaar vraagt hier ook zelf om. Een voldoende is lang niet altijd genoeg; we hebben een niet onaanzienlijke groep die een vak wil herkansen als ze daar onder de maat denken te hebben gescoord. Ja, dat betekent extra werk; maar als je daar studenten mee kunt motiveren is dat iedere minuut waard.

Dat roept wel meteen een aantal vragen op, met name op het gebied van herkansingen. Want welk cijfer telt wanneer twee kansen zijn gemaakt? Het hoogste cijfer of het laatst behaalde cijfer? Vervolgens kun je dan in relatie tot cum laude de vraag stellen of een student die het hoge cijfer pas in tweede instantie behaald heeft, net zoveel recht heeft op de vermelding cum laude als die student die het in één keer heeft gedaan.

De regels met betrekking tot die herkansingen worden op HBO’s vastgelegd in een zg. OER, een Onderwijs- en Examen- Regeling. Ik heb dan ook gemengde gevoelens bij het lezen van een bericht op Havanaweb over de voorgestelde OER van volgend jaar. Als regelfreak vind ik het logisch (zeker in het licht van de cum laude-regeling) dat het laatste cijfer telt. Ik ben er echter bang voor dat een bij-effecht zal zijn dat de wil van studenten om zich in te zetten voor een hogere beoordeling de kop ingedrukt zal worden. Dat zou ik jammer vinden.

5 reacties op Excelleren & het OER

  1. Rose zegt:

    Ik herken me wel in die gemengde gevoelens, Dirk Paul. Inderdaad, qua eenvoud van de regeltjes is er wat voor te zeggen dat het laatste cijfer telt. Maar dat is vooral een praktisch argument, waar het natuurlijk vooral om de inhoudelijke motivatie moet gaan.

    Een student die, om wat voor reden dan ook, denkt dat hij/zij het beter kan en de moeite neemt om een herkansing te maken, heeft wat mij betreft groot gelijk. Het lijkt me niet de bedoeling dat de regels/het OER dit tegenhoudt. Sterker nog: het lijkt me dat studenten die dit willen gemotiveerd moeten worden. Ik hoop dat ook dat deze passage, net als afgelopen jaar, niet in het OER terecht komt.

    Rose

    • Paul zegt:

      Ik zie niet helemaal in waarom dat studenten tegenhoudt. Het risico bij herkansen wordt inderdaad iets groter (je kunt lager uitkomen), maar een echt gemotiveerde student zal dat risico willen nemen als hij/zij niet tevreden is over het eerste cijfer.

  2. dirkpaul zegt:

    @Paul: Eigenlijk is dat precies mijn punt: over de echt gemotiveerde student maak ik me geen zorgen, maar ik zou zo graag die groep die daar nét onder zit dat extra duwtje willen geven zodat ze boven zichzelf uitstijgen. En die groep wordt hierdoor wel ontmoedigd.

  3. Paul zegt:

    @dirkpaul Ik snap je punt. Maar volgens mij is die groep bijzonder klein. Althans, in mijn beleving zitten de studenten die nu al een voldoende hebben en toch herkansen in de categorie “echt gemotiveerd”.

  4. Ernst zegt:

    Interessante vraag..

    In de states hebben ze gewoon 1 kans. Het cijfer wat je haalt is het cijfer wat er uiteindelijk op je rapport komt.

    is ook wel iets voor te zeggen. Waarom altijd herkansen?

    Wij hebben geen Honours-programma (hoewel we er wel aan werken), maar studenten die voor iets geselecteerd moeten worden worden meestal op iets anders dan cijfers geselecteerd (motivatie en antecedenten), eerlijk gezegd vind ik dat een veel mooier systeem. Die cijfers staan zo vaak zo ver van echte kunde.. (maar da’s mijn mening, en ligt ook aan het curriculum)

Geef een reactie

