Engels

Het werk in de toetscommissie raakt aan mijn motto: nergens verstand van hebben, maar overal over mee kunnen praten. Immers, je krijgt de nodige tentamens onder ogen over onderwerpen waar ik niet in doorgeleerd heb: Marketing, Media & Maatschapij, Management & Organisatie… Dit is de ene keer een groter probleem dan de andere: zo weet ik weinig van Marketing, maar ben ik volgens mij toch redelijk in staat om dat tentamen kwalitatief bij te sturen. Ook bij andere tentamens gaat dat redelijk goed.

Toch is het gebrek aan inhoudelijke kennis wel eens lastig. Gek genoeg ondervind ik de (misschien wel) grootste problemen bij Engels, terwijl ik daar nu juist weer redelijk onderlegd ben. Althans, ik haalde behoorlijke cijfers op het VWO, en breng mijn kennis daarna op gezette tijden in de praktijk. Het blijft echter lastig om een tentamen Engels inhoudelijk te checken.

Wat mij parten speelt is de bias die je hebt door mijn eigen kennis van de taal – die kennis lijkt als het ware de objectieve kijk te vertroebelen. Want: hoe beoordeel ik bijvoorbeeld de moeilijkheidsgraad van een tentamen Engels? Over de formulering van de vragen is het al evenmin makkelijk een oordeel te vellen, want zo perfect is mijn kennis van de taal niet dat ik zinnen durf te verbeteren.

Onze tentamens Engels bestaan normaal gesproken uit een aantal teksten met bijbehorende vragen, en een deel Vocabulary. In de praktijk doe ik daarom meestal het volgende: ik lees de teksten, en probeer de bijbehorende vragen te maken. Wanneer ik twijfel over alternatieven, is dat normaal gesproken een aanleiding om de vraag te bespreken met de maker van het tentamen. Tegelijkertijd probeer ik aan de hand van mijn hoeveelheid twijfels een inschatting te maken van de moeilijkheidsgraad. (Ik mag tenminste hopen dat het feit dat ik deze keer een onvoldoende haalde, aangeeft dat dit een erg moeilijk tentamen was.) Uiteraard let ik ook op tikfouten en dergelijke.

Ik denk dat we hiermee in elk geval een zorgvuldige laatste check uitvoeren. Toch bekruipt me soms de gedachte dat er meer mogelijk moet zijn. Ik houd me aanbevolen voor suggesties!

Geef een reactie

