Beloofbaar

In deze periode geef ik in onze minor ‘Marketing van de Creatieve Sector‘ de module ‘Projectmanagement’. Tijdens de aftrap van die lessenserie, gisteren, introduceerde ik voor de studenten het begrip ‘beloofbaar’ als alternatief voor de term SMART. Mijn projectmanagement-goeroe, Rudy Kor, gebruikte die term ooit in een cursus die ik bij hem volgde en hij is altijd blijven hangen.

De term is vooral belangrijk bij het afstemmen van het projectdoel tussen opdrachtgever en projectleider, en heeft tot doel te voorkomen dat een projectleider opgezadeld wordt met het niet na kunnen komen van zo’n doel. Het SMART maken van een doel kan de grootste problemen helpen voorkomen, maar Kor zocht een term die het geheel kon afdekken. De oplossing was de term ‘beloofbaar’: immers, voor Groninger als Kor zijn beloftes iets dat je altijd nakomt. Toen hij de term besprak met een Limburgse collega bleek echter de nuance van de term: voor een Limburger is een belofte vaak iets wat je misschien gaat doen. Limburgers beloven veel vaker iets dan Groningers. Dus: het ligt minder absoluut dan in eerste instantie gedacht.

Desalniettemin vind ik het een fijne metafoor om de afspraken tussen opdrachtgever en projectleider te benadrukken. En de anekdote geef ik er gewoon elke keer bij, dan begrijpen de Limburgers het ook. Sterker, het geeft de term nog meer inhoud.

Al ben ik dan een noorderling, ik moet toch de conclusie trekken dat beloven voor mij ook niet zo absoluut ligt. Ik beloofde jullie immers dat ik regelmatig zou schrijven over de voortgang van het project Beeld en Geluid, en dat heb ik dus niet gedaan. En dat terwijl morgen de prijsuitreiking (voor de beste concepten en producten) al plaatsvindt. Dit persoonlijke doel bleek met terugwerkende kracht niet beloofbaar.

Geef een reactie

