Accreditatie en toetsen

Onze instelling moet het komend jaar geaccrediteerd worden. Het zal duidelijk zijn dat daar het nodige van afhangt, en deze accreditatie wordt dan ook grondig voorbereid. Op diverse punten zijn we bezig om ons onderwijs nog beter te organiseren.

Eén van de speerpunten van de accreditatie zal het toetsbeleid zijn. Gelukkig zijn we binnen onze instelling al een paar jaar hard bezig om de kwaliteit van onze toetsen te verbeteren, en vanuit de toetscommissie van de propedeuse probeer ik daar mijn eigen bescheiden bijdrage aan te leveren. Voor het grootste deel vind ik dit leuk werk. Het kost veel tijd, en het is soms vermoeiend en een enkele keer frustrerend, maar het levert ook mooie resultaten op.

Sinds een aantal maanden is er ook een centraal overleg, waarin alle toetscommissies van de profielen samenwerken en zich richten op verbeterpunten voor de accreditatie. Een goeie zaak natuurlijk, want toetscommissies kunnen onderling veel van elkaar leren, en we zouden er ook naar moeten streven dat de werkzaamheden op elkaar worden afgestemd.

Deze week ‘mocht’ ik voor het eerst naar dit overleg. Ik moet zeggen dat ik lichtelijk teleurgesteld was. We zijn een uur kwijt geweest aan een discussie over de archivering van toetsen. Voor de accreditatie is dit heel erg belangrijk, maar een discussie over de wijze waarop toetsen gearchiveerd worden, wie daarvoor verantwoordelijk is en wat die verantwoordelijk precies behelst, is toch niet mijn hobby. Het moet gebeuren, dat weet ik ook, maar ik ben graag bezig met de kwaliteit van de toetsen.

Dan is het goed te weten dat we daar wel hard mee bezig zijn. Ik durf een aantal zaken wel op het conto van de toetscommissie propedeuse te schrijven, zoals:

  • de kennis over toetsen wordt steeds groter onder collega’s
  • we zijn steeds beter in staat om de constructie van toetsen te begeleiden
  • eerste en tweede kansen worden tegelijkertijd gemaakt

En zo zijn er nog wel meer aspecten. Vooralsnog richten we ons vooral op meerkeuze-toetsen, omdat daar binnen de propedeuse het zwaartepunt van de toetsing ligt. Op korte termijn zullen we echter ook andere aspecten van de toetsing gaan oppakken.

4 reacties op Accreditatie en toetsen

  1. Ben benieuwd naar jullie meerkeuze-toetsing in de propedeuse. Zeker omdat je zegt dat daar het zwaartepunt ligt. Toetsen jullie dat digitaal?

  2. Dirk Paul zegt:

    Nee, gewoon met invulformulieren. Wat zou je over onze toetsing willen weten?

    • Sander Schenk zegt:

      Ben vooral benieuwd wat de beweegredenen zijn om het zwaartepunt bij meerkeuze-toetsing te leggen. Als onderwijsmanager kan ik me de voordelen van korte correctietijden en goede analysemogelijkheden goed voorstellen. Tegelijkertijd weet ik dat veel docenten zich beperkt voelen als ze alleen maar door middel van meerkeuze of stellingen kunnen/mogen toetsen.

      • Dirk Paul zegt:

        Beweegredenen zijn vooral de aantallen. Vorig jaar hadden we ruim 100 studenten, dit jaar (door numerus fixus) zo’n 800.

        En ja, het is niet de meest ideale methode, maar wel de enige waarbij de correctietijden enigszins te beheersen zijn bij deze aantallen. Af en toe proberen we wel enkele open vragen, maar de hoeveelheid werk valt toch altijd tegen.

        Overigens gaat het alleen om de tentamens – 2 à 3 per periode. Daarnaast altijd wel 1 à 2 individuele opdrachten, en een project. Ik vind het goed verdedigbaar dat juist in de propedeuse het zwaartepunt bij meerkeuzetoetsen ligt, omdat je je daar nog meer op kennis richt en minder op inzich/toepassen. Neemt niet weg dat het niet ideaal is.

        Ik vind het echter een misverstand dat de correctietijden kort zijn – juist door de analyse kost de correctie van een tentamen ook wel een paar weken, maar het kost dan wel veel minder mankracht.

Geef een reactie

