Personal branding

Grappig, soms zie je spontaan een aantal zaken bij elkaar komen. Afgelopen jaar schreef ik over personal branding en over het feit dat dit in ons onderwijs nog weinig expliciete aandacht krijgt. Tegelijkertijd heb ik hier ook wel eens geschreven over mijn reserve tegen portfolio’s. Groot is dan ook mijn enthousiasme over het integreren van personal branding bij de studieloopbaanbegeleiding van één van onze afstudeerprofielen.

Eén van de onderdelen van dit SLB-proces was altijd het bijhouden van een weblog. Met een beetje goede wil kon je dit weblog als een portfolio zien: per periode moesten een aantal opdrachten op dit weblog geplaatst worden, variërend van specifieke SLB-opdrachten tot eigen materiaal (artikelen, foto’s, etc.). Op zich prima om de studenten aan zo’n portfolio te laten werken; in de praktijk echter bleek dat de studenten dit echt als een moetje zien. Er kwamen maar weinig bijdragen tot stand vanuit een persoonlijke motivatie.

Ik denk echter dat het ei van Columbus gevonden is: komend jaar wordt dit weblog gekoppeld aan personal branding. In de eerste SLB-lessen worden de studenten uitgedaagd om (samen met de docent en het boek Personal brand.nl) na te denken op welke wijze zij zich op het internet willen en kunnen profileren. Dit moet uitmonden in een opzet voor een eigen personal brand. Deze online identiteit mag op verschillende wijze vormgegeven worden, maar een weblog moet in elk geval onderdeel zijn van dit plan.

Ik denk dat dit erg nuttig is voor de studenten. Zij zijn er zeer bij gebaat om zich professioneel op internet te profileren, en studieloopbaanbegeleiding is hier een uitstekend middel voor. Ik ben dus zeer benieuwd naar de resultaten.

3 reacties op Personal branding

  1. Tom Scholte zegt:

    Beste Dirk Paul,
    Leuk om deze toepassing van ons boek te zien.
    De combinatie van personal branding en studieloopbaanbegeleiding is inderdaad een ideale combinatie die ook op andere hogescholen en universiteiten wordt toegepast. Personal branding is daar mee geen doel op zich, maar het middel om sturing te geven aan de te kiezen vakken, projecten en de aanpak daarvan. Daarnaast zal het de motivatie, voldoening en waardering van de studenten verhogen. Bij een juiste aanpak wordt er meer verantwoordelijkheid bij de studenten gelegd. Het zichtbaar maken van wat zij kunnen en wat zij voor wie kunnen betekenen heeft een positief effect op de manier waarop zij in hun studie staan.
    Als jullie nog op zoek zijn naar ervaringen van andere onderwijsinstellingen met personal branding, dan deel ik die graag met jullie.

  2. […] Ik ben enthousiast over het feit dat er bij één van onze afstudeerprofielen in het SLB-programma aandacht is voor personal branding. Ik vind het zelf een leuk onderwerp, en bovendien denk ik dat het zeer nuttig is voor onze […]

  3. Lichaamstaal en uitstraling zijn heel belangrijk. Je krijgt eigenlijk nooit te horen hoe anderen je zien of hoe je overkomt. Het beeld dat anderen hebben van je “personal brand” klopt soms helemaal niet met wie jij bent of zou willen zijn….

Geef een reactie

