Computervaardigheden – een andere insteek

Mijn bijdrage over het vak Computervaardigheden heeft al een aantal reacties opgeleverd. Net toen ik van plan was om verder te borduren op deze opmerkingen, kwam ik dit artikel tegen. Er zitten een aantal voor onderwijs zeer bruikbare analogieën in.

Aanleiding voor het artikel is een video van Google, waarin toevallige voorbijgangers op Times Square in New York een aantal vragen gesteld worden over internetgebruik. Wat blijkt? Veel mensen weten niet wat een browser is, sterker nog, velen kunnen niet de browser noemen die zij zelf gebruiken voor internettoegang.

Hilarisch, inderdaad. Maar als je er wat beter over nadenkt zijn er wellicht lessen uit te trekken voor ons onderwijs. Want is het wel zo erg dat mensen niet kunnen benoemen wat hun browser is? Het zou ook zo kunnen zijn dat internetgebruik zo ingeburgerd is dat mensen niet meer hoeven na te denken over hun specifieke browser. Internet is immers gemeengoed geworden. Hoeveel mensen weten nog hoe de motor in hun auto werkt, en wat voor specifieke uitvoering het is? Juist, alleen autoliefhebbers, en het spreekt voor zich dat niet iedereen dat hoeft te zijn.

Wellicht betekent dit dat we ook het Computervaardigheden-onderwijs anders moeten benaderen. Zou het zou kunnen zijn dat wij als docenten de computer teveel benaderen vanuit ons eigen perspectief? Als we even de vertaling maken: ik wil als docent graag dat studenten weten dat de Explorer onder Windows de plek is waar documenten worden beheerd. Maar als studenten wellicht niet weten wat een browser is, is die Explorer voor hun misschien ook wel erg abstract.

Ik heb niet gelijk een kant-en-klaar onderwijsplan klaar. Sterker nog, ik denk dat het wel eens knap lastig kan zijn om hier mee aan de slag te gaan. Het is echter wel een interessante denkrichting, en ik ben benieuwd naar jullie reacties.

6 reacties op Computervaardigheden – een andere insteek

  1. Jah… als een computer gebruiken eenmaal net zo ingeburgerd is als autorijden én als het OS en de applicaties zó goed geïntegreerd zijn dat je bijna niet meer merkt welke applicatie je gebruikt én als de applicaties onderling ook goed geïntegreerd zijn én als dat ook nog eens geldt voor alle internetapplicaties en websites dan… Maar dat is nog lang niet zo.

    • dirkpaul zegt:

      Nog even een paar knuppels in het hoenderhok dan:

      1. Is computergebruik echt minder ingeburgerd dan autorijden? Zou het percentage mensen van boven de 18 met rijbewijs hoger zijn dan het aantal mensen van boven de 6 die computers gebruiken? Ik denk het niet.

      2. Het is al zo ver: de boel is geïntegreerd. Ja, wij technische nerds vinden van niet, maar de gemiddelde computergebruiker ziet het verschil al niet meer. Of wij dat nou leuk vinden of niet, we moeten er maar mee omgaan.

  2. Paul zegt:

    Ik heb het artikel ook gelezen en ik ben het eens met de auteur die zegt dat er toch wel een probleem in zit als mensen niet weten wat een browser is. Het betekent namelijk dat ze niet kunnen praten over computers, dat ze dus bijvoorbeeld ook niet aan een helpdesk kunnen uitleggen wat hun probleem is. Bovendien houdt het innovatie tegen. Want hoe moet je bijvoorbeeld een gebruiker uitleggen dat er een handige plugin bestaat als hij niet eens weet wat een browser is?

    Ik geef soms ict-cursussen en je houdt het niet voor mogelijk hoe weinig vaardig veel cursisten zijn. Eenvoudige taken als mappen aanmaken, namen wijzigen enz. leveren onoverkomelijke problemen op. Juist doordat ze ook niet goed door hebben dat ze te maken hebben met (1) besturingssystemen (2)programma’s (3) internet halen ze alles door elkaar. Geïntegreerd zijn de computerapplicaties nog lang niet.

    En ik vraag me echt af welke groep groter is: rijbewijsbezitters of (ervaren) computergebruikers.

    • dirkpaul zegt:

      Er van uitgaande dat we kunnen definiëren wat een ervaren computergebruiker is, denk ik inderdaad dat de groep rijbewijsbezitters groter is. Maar het gaat hier niet om de ervaring – ik durf ook nog wel eens te stellen dat een niet onaanzienlijk deel van de rijbewijsbezitters slecht rijdt…

      Aan welke doelgroep geef je die cursussen? Ik vind het namelijk wel geruststellend dat jij bij jouw cursussen dezelfde ervaring hebt, al hebben we daar beide weinig aan. En natuurlijk is het een probleem als die vaardigheden tekortschieten. Daar wil ik ook absoluut wat aan doen, vandaar de cursus. De vraag die ik wil opwerpen is alleen of we daar de juiste benadering voor kiezen, of dat we ons veel meer moeten verplaatsen in de cursist om effectief te zijn.

      • Paul zegt:

        Ik denk dat we wel ongeveer hetzelfde over deze zaken denken. Inderdaad is het een interessante vraag hoe je het beste ICT-cursussen moet geven. Dat je je zoveel mogelijk moet verplaatsen in de cursist, daar ben ik het mee eens. Dat geldt natuurlijk voor elke cursus, maar is niet altijd even makkelijk. De ervaringen waar ik over vertelde, deed ik op tijdens cursussen aan leerkrachten (basisonderwijs) en interne scholingen aan mijn collega-onderwijsadviseurs. Om nog eens terug te komen op het artikel dat je in je blogpost noemt, ik denk wel dat het ook in ict-cursussen, hoe taakgericht je ze ook maakt, nodig blijft om vaktermen als browser te gebruiken. Ook als je leert autorijden moet je termen als versnellingspook, koppeling, portier begrijpen en erover kunnen praten.

  3. nathalie zegt:

    Vorige blog wilde ik al reageren maar halverwege mijn verhaal heb ik via tweetdeck per ongeluk alles ge-delete. Heel vaardig zeg maar…..
    Het interessante aan de discussie vind ik dat er op twee manieren naar computervaardigheden wordt gekeken. Onze mening over of iemand vaardig is hangt misschien wel samen met de manier waarop wij de computer gebruiken. De generatie (ni)x schijnt de computer vooral als bibliotheek, archief, etc te gebruiken en in mindere mate als sociale machine. De huidige generatie gebruikt het juist met name als sociale machine. Zou het zo kunnen zijn dat dit met zich meebrengt dat andere vaardigheden belangrijk gevonden worden?

    Daarnaast heeft de generatie (ni)x de opkomst van de computer meegemaakt en was het noodzakelijk om met de prehistorische apparaten te werken, kennis te hebben van de ‘motor van de auto’. Met alle innovaties is deze kennis bij deze generatie veelal mee ontwikkeld. De huidige generatie stapte in bij computers die veel gebruikersvriendelijker waren en de noodzaak om de ‘motor’ te kennen is daarmee waarschijnlijk minder (interessant).

Geef een reactie

