Computervaardigheden

Toen ik gisteren blogde over het vak Computervaardigheden, realiseerde ik me dat het goed was dat te verduidelijken. Vervolgens reageerde Karin Winters op die blog, en wist ik het zeker: dit had verduidelijking nodig. Het heeft mij namelijk ook altijd verbaasd dat dit nodig was op een hogeschool-opleiding. Want ja, toen ik meer dan 10 jaar geleden bij de opleiding Psychologie van de Universiteit van Amsterdam werkte, vond ik het acceptabel dat er studenten waren die moeite hadden met computergebruik. Maar in een HBO-opleiding anno 2009? Toch is de werkelijkheid minder rooskleurig dan je zou willen of hopen.

Ik werd feitelijk voor de eerste keer met het vak geconfronteerd toen ik nog in mijn sollicitatieprocedure zat. Tijdens het sollicitatiegesprek werd mij gevraagd hoe ik het vak Computervaardigheden dacht vorm te geven. Doorvragen leerde me dat het inderdaad daarom ging, het studenten aanleren van basisvaardigheden op de computer. Dat deed de opleiding destijds in 2006, en doet de opleiding nog steeds in 2009. En ik ben bang dat het nog steeds nodig is.

Het gros van onze studenten “wil iets in de media doen”. De rest heeft een beeld bij zijn of haar toekomstige beroep: redacteur bij een tijdschrift worden, of freelance journalist. Of nog iets anders. Ik heb het idee dat daar ook een scheiding der geesten ligt: de groep die iets in de media wil doen, heeft de misvatting dat dat in de maatschappij van vandaag zonder computers kan. Helaas.

Het vak Computervaardigheden heeft daarom eigenlijk een tweeledig doel: het belangrijkste doel is (uiteraard) om de studenten die vaardigheden bij te brengen, die noodzakelijk zijn om aan onze instelling succesvol te kunnen studeren. Mede daarom zou ik het vak ook liever Studievaardigheden noemen. Daarnaast proberen we studenten ook te doordringen van de belangrijke plek die computers tegenwoordig innemen.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben is hoe andere instellingen dit doen. Speelt dit probleem van beperkte computerkennis op meer opleidingen? En zo ja, hoe wordt dat dan opgelost? Met lessen, of moeten studenten dit wellicht in eigen tijd bijspijkeren? Een volgende keer meer over de inhoud van het vak.

7 reacties op Computervaardigheden

  1. Lisette zegt:

    Maar toch: het blijft vreemd dat het kennelijk nodig is dat we het aanbieden. Ook in het voortgezet onderwijs staan computervaardigheden immers uitgebreid in het curriculum.
    Datzelfde kan natuurlijk gezegd worden van een vak als spelling. Het is volstrekt idioot dat we op een hbo het kofschip weer eens moeten uitleggen.
    Leren is herhalen, dat wisten we al. Of is hier toch iets anders aan de hand?

  2. Annet zegt:

    Het is inderdaad waar dat basisvaardigheden op computergebied, maar ook op het gebied van taal of rekenen, in het mbo, hbo en wo opnieuw aandacht nodig hebben, terwijl je ervan zou mogen uitgaan dat het in het po en vo uitgebreid aan bod is gekomen. Ik herken dit in ieder geval uit mijn mbo werkveld. Waar dat aan ligt is lastig vast te stellen. Het is ook niet bij iedere leerling een probleem.
    Ik durf te stellen dat er bij al deze vaardigheden in een niet-homogene groep nog teveel gewerkt wordt richting de middenmoter, waardoor de slimmeriken het wel redden en de zwakke leerlingen de boot missen en die extra aandacht die ze nodig hebben moeten ontberen. Er is, in welke vorm van onderwijs dan ook (misschien met uitzondering van het speciaal onderwijs), te weinig ruimte voor individuele begeleiding vind ik en dan vallen er gaten. De een is slecht is spellen, de ander in werken met de pc, een derde kan slecht rekenen, maar omdat de rest wel goed gaat redden ze het wel tot het vervolgonderwijs, waar dan de gaten weer moeten worden opgevuld.
    Het zou daarom fijn zijn wanneer er meer specialisten op het gebied van remedial teaching en coaching in het onderwijs zouden zijn die ook nog eens tijd hiervoor krijgen. Nu moet een klassenleraar/mentor/coach vaak die begeleiding in 1-2 uur per week over een klas verdelen en dat werkt natuurlijk niet. Zo lang er geen onderwijs is dat de cursist centraal stelt en zich blijft richten op de meerderheid in een klas, zal je altijd dit soort hiaten houden.
    Zo, ben benieuwd wat anderen hiervan vinden. En ik hoor ook graag wat de inhoud van die computervaardigheidslessen is natuurlijk!🙂

  3. Ernst zegt:

    Ha Dirk,

    wij spelen met het idee om “computervaardigheden” sec. (het zgn. aan- en uitzetten, word, ppt, en basis excel) als begintermen te stellen (met (net als wiskunde en taal) mogelijkheid tot bijspijkeren.

    Het kost enorm veel resources (manuren en lokalen + hardware) en kan makkelijk worden geautomatiseerd. daarnaast is het denk ik reeel om te “eisen” dat men vaardig is in het basis gebruik van een computer (net als rekenen en taal)

    Daarnaast is het wel belangrijk dat er conform het werkveld wel veel met IT wordt gewerkt in de lessen. Daar wringt volgens mij de schoen. Door met “echte” problemen bezig te zijn kun je zien wat voor vaardigeheden nu echt nodig zijn.

    Ik denk ook dat wij te weinig beseffen dat wij heel anders aankijken tegen IT dan onze studenten. Dat wil niet zeggen dat wij altijd gelijk hebben.😉

  4. Herkenbaar, welliswaar op een iets ander vlak:

    In verschillende vakken (Web 2.0, nieuwe media en kenniskringen) merk ik hetzelfde.. erg oppervlakkig gebruik van alle mogelijkheden door de studenten zelf.

    “Voor studenten is WEB 2.0 vaak nog WEB 0.2; door de enorme internet’afleiding’ ziet men alleen de oppervlakte.”

  5. Bij onze opleiding Bedrijfseconomie zijn de vakken statistiek, kwantitatieve methoden en bedrijfscalculatie zodanig vormgegeven dat de studenten daar altijd Excel voor nodig hebben. Na een basismodule Word en Excel meteen na binnenkomst is dit een goede manier gebleken om in ieder geval de Excel-vaardigheden op een redelijk peil te krijgen en te houden. Dat moet ook wel, want bedrijfseconomen werken in de praktijk – en dat merken ze bij de stage al – ontzettend veel met Excel.

  6. Jose zegt:

    Deze gedachtenwisseling doet mij, docent VO, een beetje denken aan een oude discussie rond studievaardigheden. Ooit werden die apart in een studielesuur aangeboden, en nu wil men graag dat ze bij elk vak, en elke docent aan bod komen. De praktijk blijkt vaak weersbarstig, ideaal en werkelijkheid liggen een eindje uit elkaar.
    Ik denk dat de oplossing te maken heeft met het commentaar van Sander Schenk, dwz ontwerp het lesmateriaal zodanig dat de student computervaardigheden nodig heeft.

    NB: op mijn school krijgen lln. in het eerste jaar een algemene inleiding op computervaardigheden, en daarna worden ze fragementarisch aangeboden.

  7. […] – een andere insteek Mijn bijdrage over het vak Computervaardigheden heeft al een aantal reacties opgeleverd. Net toen ik van plan was om verder te borduren op deze opmerkingen, kwam ik dit artikel […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: