Werkdruk

Op dit moment geniet ik van mijn welverdiende vakantie. En ja, die is ruim – ik ben de eerste die dat zal toegeven. Het is fijn om er in de zomer zo’n vijf weken tussenuit te gaan. Hoe aardig de studenten ook zijn, er komt na zo tegen het eind van het cursusjaar (gelukkig wel aan het eind, meestal) altijd een moment waarop je de studenten even zat bent. En ja, zij zijn jou dan ook zat – dat is allemaal heel normaal.

Nu ben ik er dan ook nog zo eentje die er flink wat uren bijwerkt – het zal misschien velen van jullie verbazen, maar ik heb nog nergens zo hard gewerkt als sinds ik op het HBO werkt. En ik klaag niet hoor – werken kan fijn zijn, zeker als het zulk leuk werk is als het mijne.

Omdat ik werken nu zo leuk vind, klus ik regelmatig wat uurtjes bij. Ik neem nogal makkelijk uren over van zieke collega’s. Ik had er dan in eerste instantie ook behoorlijk wat moeite mee toen ik van mijn huidige teamleider te horen kreeg dat ik dat niet zomaar mocht doen. Waarom niet dacht ik? Ik zorg er toch voor dat de boel door  blijft draaien?

Inmiddels weet ik dat daar nu juist het probleem zit. Bij mijn instelling (en ik heb het vermoeden dat dat bij veel andere instellingen in den lande niet anders is) wordt stelselmatig overgewerkt. En het probleem is dat veel beleidsmakers dat nu juist wel prettig vinden. Immers, op deze manier draaien de zaken mooi door en hoeft er geen extra werk ingestoken te worden. Er zit dus juist een hele goede kant aan dat op de rem trappen: het maakt zichtbaar waar de zwakke plekken in de organisatie zitten, waar geïnvesteerd moet worden (bijvoorbeeld door meer personeel aan te trekken).

Ik beveel dus van harte aan dat er op meer plekken eens ‘nee’ gezegd wordt tegen het maken van extra uren. Nee, ik vind het nog steeds niet leuk dat ik soms niet extra uren mag draaien – ik maak zelf graag keuzes in wat ik wel en niet wil doen. Maar ik begrijp het inmiddels wel.

4 reacties op Werkdruk

  1. Rick zegt:

    Ik ken een heel geslepen manier om onderwijskosten laag te houden – ik beschrijf het wat kort door de bocht: er moet nieuw onderwijs worden ontwikkeld, het aantal uren dat daarvoor wordt begroot is te weinig (structureel) om kwaliteit te leveren. Het toch binnen die tijd doen en mindere kwaliteit leveren is geen optie (levert later boel extra -onbetaald -werk op), opdracht teruggeven ook niet (functioneringsgesprek!). Dus vanwege een misplaatste (?) loyaliteit gaat de docent toch aan de slag en werkt in de eigen tijd.🙂

    • dirkpaul zegt:

      En dat is precies de reden waarom de zwakke plakken in de planning zichtbaar moeten worden gemaakt. Hoe moeilijk we het allemaal ook vinden, soms zouden we werk moeten weigeren.

      Ik moet daar overigens wel aan toevoegen dat mijn hogeschool extra uren vaak wel uitbetaalt, dat verzacht een hoop.

  2. Ailko zegt:

    Nu even over die vijf weken vakantie. wij in MBO hebben er zeven. Is dat in jou ogen nog maatschappelijk verantwoord? De gemiddelde Nederlander doet het er met drie. En nu niet zeggen dan hadden ze maar in het onderwijs moeten gaan werken ….

    • dirkpaul zegt:

      Daar durf ik wel wat over te zeggen ja. Ja hoor, ik vind dat verantwoord. Kan voor het MBO niet spreken, maar vanuit het HBO zie ik twee redenen:

      Een vergelijkbare baan op mijn niveau buiten het onderwijs levert (flink) meer geld op, ik zit nu voor het derde jaar op hetzelfde niveau;

      Ik heb nergens harder gewerkt als in het HBO. Daar wordt nog wel eens lacherig over gedaan. Zo heb ik een buurman die daar altijd over schamperde, maar die is sinds dit jaar in het HBO werkzaam en hoorde ik laatst ook zeggen dat hij het zo druk had… en een collega van een overbuurman is weer uit het HBO gestapt ‘omdat het zo hard werken was’.

Geef een reactie

