Digitale carriere branding

Een collega van mij wees me op een artikel over Digitale carriere branding op Molblog. De teneur van dit artikel is dat marketingstudenten weinig activiteiten ondernemen om hun persoonlijke merk digitaal in de markt te zetten, om zo hun kansen op een baan te vergroten. In het algemeen geen goede zaak, maar in het bijzonder voor marketing-studenten verrassend en niet goed.

Eén van de vragen uit deze post kan ik beantwoorden: ja, ik denk dat wij met onze opleiding meer aandacht moeten besteden aan deze fenomenen. Dat vind ik niet alleen voor personal branding belangrijk, maar in algemene zin is het goed dat studenten gedegen kennis hebben van wat er zoal leeft in o.a. social networking.

De neiging is groot om te zeggen dat het ook met de kennis van onze studenten op dit gebied mager gesteld is. Het is hard werken om zo in het eerste jaar de studenten te introduceren tot de basis van ICT. Weinig kennis van Excel of HTML wil echter nog niet zeggen dat iemand niet actief is op intranet. Dus is het hoog tijd dat ik me vragen stel als: hoeveel studenten bloggen er, en waarover? Wie maakt er gebruik van Twitter, en op welke manier?

Ik heb navraag gedaan bij collega’s, en ook zij hebben hier niet goed zicht op. Vandaar dat ik – in overleg met afstudeercoördinatoren – ga nadenken over een onderzoeksopdracht aan onze student. En wellicht hebben jullie nog suggesties voor onderzoeksvragen!

Update: Op Frankwatching is net een review geplaatst van een boek over Personal Branding. Doe er je voordeel mee.

Een reactie op Digitale carriere branding

  1. Ernst zegt:

    Wow! goede post! Ik zie de laatste tijd al een hoop langskomen op dit vlak, maar jij bent de eerste die a: een onderzoeksvraag stelt b: er “iets” mee gaat doen.

    ben erg benieuwd naar de uitkomsten…

    Ik heb wel wat vragen:
    – welke kanalen zijn belangrijk bij “personal” branding.
    – over welke (personal branding) competenties heb je het dan?
    – welke rol speelt het “portfolio”?
    – welke rol speelt “artistieke vrijheid” (format school of niet?) in dit geheel?

    groeten,

    Ernst

Geef een reactie

