Weblectures

Afgelopen vrijdag gaf ik om half 3 een college Websitebouw, een college dat ik twee keer per week geef. Waar er eerder deze (woensdagochtend) 40 studenten kwamen opdagen, bleek er nu één (1) student in de zaal te zitten – waar er per college maximaal 100 studenten te verwachten waren. Een teleurstelling, zoals u begrijpt.

Van tevoren had ik hier al rekening mee gehouden; de afgelopen weken waren de opkomstpercentages al zeer wisselend. Natuurlijk is het niet zo dat er alleen maar sprake is van studenten die niet komen opdagen, en zelfs als dat al zo is, bestaat de kans dat het geboden onderwijs gewoon niet goed genoeg is. Daar zullen we dan ook kritisch naar moeten kijken. Ik merk echter ook dat studenten ‘shoppen’ – dus zelf kijken of ze een ander moment een college bij kunnen wonen (dat hun beter uitkomt).

Binnen de HvA wordt al op vrij ruime schaal gebruik gemaakt van zg. ‘web lectures’. Helaas nog niet op ons instituut. Er zijn wel docenten die hun eigen colleges opnemen, maar die doen dat in de vorm van een podcast. Op die manier mis je mijns inziens een aantal (interactieve) mogelijkheden die een web lecture wel biedt. Persoonlijk denk ik dat het hoog tijd is dat wij als instituut gestructureerd gebruik maken van dergelijke mogelijkheden, aan de ene kant om de studenten meer ter wille te zijn, aan de andere kant om ons als docenten effectiever in te zetten (zie ook dit commentaar van Sander Schenk op een eerdere blog).

Wel denk ik dat we op dit gebied nog een lange weg te gaan hebben. Niet iedere docent is hier enthousiast over, velen vrezen ook enerzijds een lage opkomst voor colleges (wat ik persoonlijk helemaal niet erg vind) of denken dat de studenten de opgenomen lessen helemaal niet zullen bekijken. In dat laatste geval doen wij toch ook als docenten iets niet goed, lijkt mij.

Mocht u het zich afvragen, ik heb het college gewoon gegeven.🙂

2 reacties op Weblectures

  1. Stel nu eens dat een derde van de studentenpopulatie zo slim is dat ze grotendeels op basis weblectures hun vakken/modules kunnen halen. Op een gemiddelde klasgrootte van dertig studenten scheelt dat toch een student of tien. En dan houd je er dus twintig over. Lijkt me een ideaal aantal om als docent lekker mee te kunnen werken.

    De uitdaging is natuurlijk hoe je voorkomt dat bijna ALLE studenten van zichzelf vinden dat ze zo slim zijn dat ze bij die groep met allerslimsten zitten. Als we dat niet slim aanpakken zitten we straks allemaal met één student in de collegezaal😉

    Natúúrlijk komen zij nog steeds wel naar school voor andere zaken, zoals projectwerk, maar

    • … oops, er stond nog een stukje zin. Excuus. Afijn, ik bedoelde daar te zeggen dat ik er van uit ga dat studenten óók bij een breed aanbod van weblectures nog steeds zeer regelmatig naar school zullen komen. Bijvoorbeeld voor projectwerk en voortgangsgesprekken, maar ook nog gewoon ouderwets voor de gezelligheid.

Geef een reactie

