Toetsmiddag

Over twee weken gaan wij met ons team een middag besteden aan toetsen. Niet voor het eerst dat dit gebeurt, maar het blijkt belangrijk hier aandacht aan te blijven besteden. Het samenstellen van een goede toets is een wetenschap op zich – en niet iedereen heeft hier evenveel ervaring mee. Bovendien werken wij in ons team, vanwege onze grote studentenpopulatie, vooral met meerkeuzetoetsen – en het maken van een goede meerkeuzetoets is moeilijker dan het lijkt.

We hebben daarom de afdeling OrO (Onderwijsresearch en Onderzoek) gevraagd om ons hierin te trainen. Gisteren hadden we een eerste overleg met de mensen van OrO om dit verder invulling te geven. Belangrijke voorwaarde van onze kant is om deze middag praktijkgericht in te vullen. Niet iedere docent wordt gelijk enthousiast van begrippen als p-waarde, itemcorrelatie en variatie; het is bovendien niet noodzakelijk om al deze begrippen te kennen en toch een goede toets samen te kunnen stellen.

Grofweg wordt de middag onderverdeeld in drie onderdelen. In het eerste deel worden een aantal toetsbegrippen toepassingsgericht behandeld. Hierbij is ook aandacht voor de wijze van vraagstelling. Waarom is het niet handig om twee stellingen te bevragen in 1 vraag? Waarom betekent het helder stellen van een vraag niet meteen dat de vraag makkelijker wordt? In het tweede deel van de middag gaan we vervolgens op basis van deze kennis met eigen toetsen praktisch aan het werk. Hoe kunnen we onze eigen toetsen nog verder verbeteren?

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat we ook nog veel kwaliteitswinst kunnen halen door competenties, leerdoelen en toetsdoelen explicieter te maken en beter te koppelen. Dit wordt ook wel toetsmatrijs genoemd, en kun je realiseren met bijvoorbeeld de taxonomie van Bloom waarover Erwin de Beer recentelijk blogde. Uiteindelijk kun je hiermee vele kanten op, maar mij gaat het vooral om om duidelijker te maken wat je wil toetsen, en hoe je dit in niveaus onderverdeelt – kennis, inzicht en vaardigheden dus. Hier gaan we tijdens de middag ook tijd aan besteden, maar eerlijk gezegd denk ik dat we de handen vol hebben aan de eerste twee delen. Wat mij betreft gaan we dit dan reserveren voor een vervolgbijeenkomst.

Tot slot een link naar een boek dat ik zelf altijd prettig vind voor naslag: Toetsen in het hoger onderwijs. Ik weet dat veel mensen dit boek te theoretisch vinden, maar ik heb er zelf veel aan; voor praktijkgerichter alternatieven houd ik me aanbevolen.

Geef een reactie

