Laptops voor studenten

Er wordt op dit moment binnen ons instituut (onder andere door mij) nagedacht over de mogelijkheid om de aanschaf van een laptop door studenten verplicht te stellen. Een belangrijke reden hiervoor is dat ik vind dat op een media-opleiding de computer gewoon een gegeven hoort te zijn; daarnaast denk ik dat we de studenten qua ICT veel sneller op het vereiste niveau kunnen brengen. Ook zie ik flexibilisering van het onderwijs als een belangrijke pré.

Er zijn dan nog wel een aantal praktische drempels te overwinnen, zoals:

  • Bieden we de laptops vanuit school aan, of stellen we geen regels en laten we ze zelf aanschaffen?
  • Wanneer we kiezen voor een standaard laptop: wat moet de configuratie zijn? En geven we ook de mogelijkheid voor Apples?
  • Kunnen we een ‘bulkcontract’ afsluiten? Zo ja, hoe?
  • Betekent het een groter beroep ondersteuning, en kunnen we dat aan?
  • Ondersteunt de Hogeschool dit idee, of ziet ze dit als een bedreiding voor onze instroom?
  • Welke aanpassingen zijn in ons gebouw nodig? Kan ons draadloos netwerk dit aan?
  • Vervangen we onze computerzalen volledig?

Daarnaast heeft het ook voor het onderwijs consequenties. Het opent mogelijkheden; in sommige gevallen zul je je onderwijs moeten herontwerpen, in andere gevallen is het misschien minder praktisch. Voor sommige vakken (zoals Websitebouw, waar ik eerder over blogde) opent het mogelijkheden en zou ik het onderwijs volledig herzien. Voor andere vakken is het wellicht weer lastig omdat er in de lessen gebruik gemaakt wordt van dure pakketten, die dan ook op de laptops aanwezig moeten zijn.

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn bij andere instituten/scholen. Uiteraard zal ik mijn oor te luisteren leggen bij andere instituten op de HvA die deze regel al hebben, maar ben ook geïnteresseerd in andere ervaringen.

10 reacties op Laptops voor studenten

  1. Rose zegt:

    Ik vind al geruime tijd dat we ’t zouden moeten doen, alleen de dure softwarepakketten (lees: Adobe. Oh en videomontage) zouden voor problemen kunnen zorgen. Verder lijkt ’t me ideaal. Ben van harte bereid mee te brainstormen!

  2. Kaj Rietberg zegt:

    Misschien ook een mogelijkheid om bij de vakken met dure pakketten juist te kijken of er open source mogelijkheden zijn. Dat scheelt een stuk. Dan wordt er niemand met dure pakketten opgezadeld.

    • dirkpaul zegt:

      @Kaj – voor de Photoshop-practica die we nu in het eerste jaar hebben zou ik dat overwegen, voor de ouderejaars zou ik graag de pakketten behandelen die ze in de praktijk ook tegenkomen. Wat vind jij daarvan Rose?

  3. Kaj Rietberg zegt:

    @Dirk Paul, ik snap de gedachte achter het laten werken met de pakketten die ze in de praktijk krijgen. Aan de andere kant zou het ook mooi zijn als ze juist leren werken met andere pakketten. Zo kunnen studenten ook iets vernieuwends de bedrijven naar binnen brengen, iets wat de bedrijven niet kennen, maar wel veel geld kan schelen. Terwijl de software het zelfde kan.
    Studenten zijn volgens mij ook wel flexibel, zeker die van tegenwoordig. Kunnen ze met het ene pakket werken dan kan het ook met een ander pakket (die het zelfde doet) zo leren werken.

    Je kan natuurlijk ook gebruik maken van http://www.surfspot.nl, daar kunnen studenten en docenten goedkoop software kopen. Maar ik vind open source een mooiere oplossing omdat het eigenlijk altijd gratis is.

  4. dirkpaul zegt:

    @Kaj: Eén van mijn argumenten om laptops verplicht te stellen is dat ik verwacht de computervaardigheid van onze studenten sneller op een voldoende niveau te brengen. Het is raar voor een media-opleiding, maar een niet onaanzienlijk deel van onze studenten denkt in de mediabranche te kunnen gaan werken zonder computers.

    Dat betekent dat ik in veel gevallen al blij ben als onze studenten het werken met een pakket als InDesign overhoofd onder de knie krijgen, dus in de huidige situatie kom ik liever niet met een ander pakket. Maar: het verplicht stellen van laptops zal ons zeker in staat stellen om het onderwijsprogramma te herzien, dus misschien kan het in de toekomst wel.

    Wat Surfspot betreft: dat zal in de propedeuse zeker uitkomst bieden, want dan werken ze met nauwelijks meer dan Office. De Adobe pakketten zijn echter ook op Surfspot (voor studenten te) duur.

  5. Rose zegt:

    Ik snap de gedachte achter het gebruiken van Open Source software, maar de (media?)praktijk is iets weerbarstiger: daar vindt men het prettig als studenten met bekende software kunnen werken.

    En inderdaad, onze studenten zijn niet de meest computer/software-gerichte meiden (ja, heel veel meiden), dus vernieuwend software meenemen naar bedrijven… Ik heb er mijn twijfels bij.

    Zowel studenten als bedrijven verwachten dat je tijdens de opleiding leert werken met wat er in de praktijk gebruikt wordt. Open Source software gebruiken als ‘soort van bezuiniging’, daar prikken studenten doorheen…

  6. Kaj Rietberg zegt:

    @Rose; ik denk ook niet dat je het als bezuinigingsmaatregel moet toepassen. Maar Open Source kan je wel veel geld schelen. Ook de bedrijven.

    Ik geloof dat als men leert werken met een bepaald (open source) pakket, een ander pakket erg snel onder de knie heeft. Wel moet men goed opletten dat het Open source pakket wel het zelfde kan als de betaalde.

    Ik denk dat alleen als men met open source gaat werken de laptop verplicht kan stellen of men moet niet met al te dure pakketten werken. Maar ik ben bang dat niet duur bij jullie niet op gaat.

  7. […] in zee zou gaan met weblectures. Er wordt op dit moment op ons instituut nog hard nagedacht over het verplicht stellen van laptops voor studenten. Persoonlijk denk ik dat dit meer didactische mogelijkheden en efficiëntiewinst biedt dan […]

  8. […] gewisseld met Jeroen Bottema over het creëren van draagvlak voor portfolio’s, is het plan om laptops verplicht te stellen voor studenten vooralsnog afgeschoten door ons MT, hebben we een middag gehad over toetsen binnen […]

  9. […] je immers je onderwijs essentieel verrijken, door bijvoorbeeld oefeningen aan te bieden. Hierover schreef ik al eerder op deze blog. Ik ben dan ook een voorstander van het gebruik van […]

Geef een reactie

