Van competentie naar leerdoel

Binnenkort hebben wij een teammiddag over toetsen. We werken er de laatste tijd hard aan om de kennis over toetsen omhoog te krikken. Dat gaat lukken, maar er is nog wel veel werk te verzetten. Middels deze teammiddag hopen wij de kennis bij het hele team over toetsen op een hoger plan te brengen.

Intussen proberen wij als toetscommissie verder te denken. Ik heb al eerder gemeld dat we, naast tentamens, ook breder na willen denken over beoordelingsformulieren. Omdat we tegelijkertijd ook bezig zijn met een herziening van de competenties, zou ik ook graag de link tussen competenties en toetsen strakker willen maken. Maar hoe? Is dit een taak voor de toetscommissie? Is dit iets voor een curriculum- en onderwijscommissie?

Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe andere opleidingen dit aanpakken. Graag reacties!

2 reacties op Van competentie naar leerdoel

  1. Mijns inziens is met name in competentiegericht opleiden het doorlopend volgen/meten van ontwikkelingen en dus eigenlijk doorlopend toetsen van belang. Niet het inhoudelijk kennistoetsen aan het eind dmv een examen. Als je doorlopend meet zou aan het eind van de streep een hand en schouderklopje voldoende moeten zijn omdat studenten constant bewijzen dat ze kennis/vaardigheden/houding toepassen. Repeterende kennistoetsen (formatief)aanbieden is een optie. Je zult dus moeten bedenken “wat” je beoordeeld en niet “hoe” je beoordeelt. Wat mij betreft ook oppassen voor het “containerbegrip” gooi maar in je portfolio.
    Moet trouwens zoiets niet aan het begin van een cohort opgenomen worden in een OER of ben ik te MBO-erig, onderwijsinhoud en beoordelen horen daar in te staan.

  2. Dirk Paul zegt:

    Karin,

    Interessante reactie – vooral ook in het licht van mijn eerdere blog, leerwegonafhankelijk toetsen. Ik vrees alleen dat wij hier nog niet zo ver zijn – op dit moment wil ik vooral het niveau van de toetsen die er zijn opkrikken, dan kunnen we op een later moment kijken naar een andere wijze van toetsen.

    En wat het OER betreft – natuurlijk moet dat, en dat is ook gebeurd. Maar dat wil nog niet zeggen dat er dan meteen ook een logische koppeling is tussen de competenties en (de wijze van) toetsen, dat zul je nog moeten bewaken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: