Derde videopracticum

Deze week heb ik het derde practicum van de minor Digitale Video gegeven. Ik heb gemerkt dat ik voor een aantal studenten nog best wel snel door de stof ga, dus ik heb besloten om het lesdoel voor deze les iets aan te passen. Eerder schreef ik dat ik deze les zou opbouwen aan de hand van een te maken leader. Omdat ik voorzag dat niet alle technieken aan de orde gingen komen, heb ik dit thema laten vervallen.

Dat maakt dat de onderdelen van het practicum niet echt meer een gemeenschappelijke noemer hebben, maar dat moet dan maar. Wat overblijft is ‘complexe edits’. De leerdoelen die ik hierbinnen geformuleerd heb zijn:

  • Het werken met audio (stereo, uitgangsniveau, fades)
  • Het kunnen navigeren over de timeline
  • Het aanpassen van edits op de timeline

Ik probeer meer en meer om de studenten ook dingen zelf uit te laten zoeken. Zo was één van de oefeningen het maken van een fade-out. De studenten moesten hierbij zelf proberen uit te zoeken hoe; indien nodig hielp ik ze, maar een groot deel van de studenten kwam er zelf uit. Leuk.

Grappig overigens. Ik geef deze les twee keer achter elkaar, omdat we te weinig computers hebben (15 voor 30 studenten). Ik merk dat ik de tweede les altijd effectiever door de stof ga. Daar zit dus soms wat ruimte voor extra materiaal. Ik heb dan in de tweede les ook nog even kort aandacht besteed aan het gebruiken van tekst op de timeline.

Geef een reactie

