Invullen lesdoelen Digitale Video

Naar aanleiding van het overleg met een collega heb ik inmiddels het globale programma van de komende vijf weken in kunnen vullen. Deze zien er als volgt uit:

  • Week 1: Theoretische achtergronden
  • Week 2: Eenvoudige edit-technieken
  • Week 3: Complexe bewerkingen (aan de hand van het maken van een leader)
  • Week 4: Het maken van uitsnijdes en het benutten van uitsnijdes voor eenvoudige montages
  • Week 5: Een interview monteren

Met zulke globale omschrijvingen kan ik natuurlijk nog geen les vullen. Ik heb ze daarom, volgens de reeglen der kunst, proberen om te zetten naar leerdoelen. Op dit moment heb ik de leerdoelen omschreven van de eerste twee practica. Die zien er als volgt uit:

  1. Week 1: Het kunnen benoemen van de interface-onderdelen van Final Cut; het kennen van (een aantal van) de basistermen van videomontage;
  2. Week 2: Door video-clips heen kunnen navigeren, en markeringen kunnen maken; het achter elkaar kunnen monteren van videofragmenten; het begrip three-point-editing kunnen omschrijven en in de praktijk kunnen brengen;

Er zijn natuurlijk twee kritiekpunten te formuleren op basis van deze leerdoelen: het overkoepelende cursusdoel ontbreekt, en de leerdoelen zijn niet praktisch genoeg omschreven. Normaal gesproken dient in een leerdoel ook al exact omschreven te zijn hoe te toetsen is of een leerdoel behaald is. Een goed leerdoel zou bijvoorbeeld zijn:

  • De student kan drie van de vijf hoofdvensters van Final Cut benoemen, en de functie van deze drie omschrijven.

Dit is een goed leerdoel, want toetsbaar. De door mij geformuleerde leerdoelen zin nog te globaal. Ik heb ze in de praktijk wel verder omschreven, maar vond deze blogpost dan te uitgebreid worden. Daarom heb ik het vooralsnog even zo gelaten. Misschien dat ik in de nabije toekomst nog dieper inga op de lesdoelen van één enkele les.

De volgende taak is om de lesdoelen van de volgende drie practica te omschrijven in om de lesinhoud te gaan vullen met werkvormen. De eerste lessen hebben inmiddels plaatsgevonden. Binnenkort hoop ik te schrijven over de resterende lesdoelen, en over de invulling en ervaringen met de lessen.

Een reactie op Invullen lesdoelen Digitale Video

  1. […] Gister heb ik het vierde practicum Digitale Video gegeven binnen de minor Televisie. Zoals ik eerder al schreef heb ik deze serie lessen samen met een andere docent herontworpen om de lessen meer te laten […]

Geef een reactie

