Massa-onderwijs revisited

Gezien de reacties leek het me verstandig nog wat verdere toelichting te geven over mijn dilemma bij de module Websitebouw. So here goes.

Het is inderdaad zo dat wij hier aan de HvA geen full-fledged ELO hebben. Wij werken met BSCW, eigenlijk meer een web collaboration omgeving – zo wordt het door de fabrikant ook in de markt gezet. En eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. Dit systeem biedt me namelijk wel de mogelijkheid om lesmateriaal online te delen.

Wat ik in mijn eerdere post nog niet vermeld had was dat er ook de nodige beperkingen zitten aan de hoeveelheid practica die ik kan geven. Omdat er nog meer vakken gebruik maken van onze practicumzalen is vijf eigenlijk ook wel het maximum. Die vijf practica heb ik echt wel nodig om die oefeningen te geven waarmee studenten zelf een website kunnen gaan bouwen. Wanneer ik in die practica ook nog ga verwijzen naar theorie die nog niet behandeld is kom ik snel in de knel. Natuurlijk kan ik de studenten vragen om de theorie in hun eigen tijd te verwerken, maar ze zullen er toch nog ondersteuning bij nodig hebben.

Wat ik zelf wel als mogelijkheid zie is het systeem van Webcolleges wat hier aan de HvA gebruikt wordt. Met dit systeem kunnen colleges niet alleen online gezet worden, maar ook verrijkt worden: beelden en PowerPoint kunnen gesynchroniseerd worden, en er kan extra materiaal worden toegevoegd. Door tijdgebrek (1300 studenten, bent u er nog) is dit er helaas nog niet van gekomen.

Verder kreeg ik nog de suggestie om eens te kijken naar VoiceThread.com. Klinkt interessant, ga ik zeker eens naar kijken.

Een reactie op Massa-onderwijs revisited

  1. […] in andere gevallen is het misschien minder praktisch. Voor sommige vakken (zoals Websitebouw, waar ik eerder over blogde) opent het mogelijkheden en zou ik het onderwijs volledig herzien. Voor andere vakken is het […]

Geef een reactie

