Dilemma’s bij massa-onderwijs

Ik heb al eerder opgemerkt op deze blog dat wij op ons instituut te maken hebben met enorme aantallen studenten. Dit jaar begonnen er zo’n 1300 in de propedeuse. Volgend jaar ligt dat aantal lager, omdat we met een numerus fixus gaan werken – maar we zullen vermoedelijk nog steeds 960 studenten hebben.

Deze aantallen leggen uiteraard een flinke druk op het onderwijs. Het is ten eerste organisatorisch een flinke klus om de boel aan elkaar te breien, maar het heeft ook gevolgen voor de invulling van het onderwijs. Een praktisch voorbeeld.

Komende periode ben ik in de propedeuse o.a. verantwoordelijk voor de module Websitebouw. In deze module proberen wij studenten wegwijs te maken in HTML. Als men mij zou vragen deze module zonder randvoorwaarden te ontwerpen, zou ik er vermoedelijk voor kiezen om de studenten in kleine groepen in te delen, steeds een klein stukje theorie aan te dragen en ze daar meteen mee aan de gang te laten gaan. Ik zou ze bijvoorbeeld websites laten beoordelen: wat vind je hier goed aan, en wat niet?

Met onze aantallen is dat wat mij betreft niet te doen. Ik denk dat voor deze werkvorm de maximale grootte zo’n 30 studenten is. Dat betekent dat deze lessen iedere week weer 30 keer gegeven moeten worden. Dat is gewoon te veel. Uiteindelijk kies ik daarom voor een serie van vijf practica en een serie van vier colleges. We proberen die lessen uiteraard te koppelen, maar dat is lastig. Bovendien lijdt het onderwijs onder het probleem dat studenten de aangedragen theorie in de lessen vaak alweer kwijt zijn op het moment dat ze aan de practica beginnen.

Heel vervelend, maar ik zie de oplossing vooralsnog niet. Wie wel? Zijn er alternatieven om dit probleem op te lossen?

4 reacties op Dilemma’s bij massa-onderwijs

  1. Willem zegt:

    Ik mag toch aannemen dat jullie de beschikking hebben over een electronische leeromgeving?
    In hoeverre maak je daar gebruik van?
    Veel theorie zou je daar toch kwijt moeten kunnen?

  2. dirkpaul zegt:

    Nee, hebben wij niet. De HvA loopt hopeloos achter op dat gebied.

    Maar, daar is het probleem nog niet zo 1-2-3 mee opgelost. Daar zou ik wel theorie op kunnen zetten, maar dat betekent dat ik weer meer dan die 5 practica nodig heb – en daar zit een logistiek en lokaalmatig knelpunt. We hebben niet genoeg lokalen en computers voor meer practica.

  3. Volgens mij zou je het onderdeel websites beoordelen op de een of andere manier via VoiceThread.com kunnen regelen. Ieder groepje studenten becommentarieerd in een voicethread een website. Vervolgens laat je hetzelfde groepje verplicht de voicethread van zeg vijf andere groepjes van comments voorzien. Hoeft niet eens voor een (deel)cijfer te zijn. Je kunt het ook gewoon als voorwaarde (go/no-go) stellen.

    Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar mijn gevoel zegt dat hier interessante didactische mogelijkheden liggen. Succes ermee. Trouwens, 1200 studenten in één jaar is inderdaad wel onmogelijk veel!

  4. […] ik in mijn eerdere post nog niet vermeld had was dat er ook de nodige beperkingen zitten aan de hoeveelheid practica die ik […]

Geef een reactie

