Roosters

Altijd weer een leuk moment – het moment waarop de eerste versie van een rooster voor de komende periode gepubliceerd wordt. Welke uren krijg ik? Tot hoe laat moet ik en op welke dag? Klopt het rooster met wat ik aangevraagd heb?

Het rooster wat wij op ons instituut voorgeschoteld krijgen, moet intensief gecontroleerd worden. Immers, met grote aantallen studenten kan er veel mis gaan in een rooster. Om te beginnen zijn er veel schijven bij betrokken: zo werken de roosteraars in een roostersysteem genaamd UNTIS, en worden de roosters op intranet gepubliceerd, maar met een tussenstap.

Als module-coördinator moet ik iedere periode de nodige roosters controleren. Dat doe ik natuurlijk niet geheel handmatig, maar met de hulp van Excel. De intranet-roosters kan ik in Excel plakken, maar daarmee ben ik nog niet klaar: ik moet dan bijvoorbeeld kijken of iedere klas de nodige lessen voorgeschoteld gaat krijgen. Dat doe ik door middel van bijgevoegd Excel-bestand (in pdf-formaat, Excel-bestanden mag ik niet uploaden. In dit bestand laad ik het complete te controleren rooster, en kijk of iedere klas/groep net zo vaak voorkomt in het rooster als ik verwacht.

Dat zie je gebeuren in de kolommen G en H van de sheet: in kolom G plaats ik de klassen die bekend zijn op een bepaald moment, en middels de formule achter een klas tel ik hoevaak die in het rooster voorkomen. Wanneer dit getal uitkomt op de verwachte waarde maak ik me over het algemeen niet al te veel zorgen; er kan natuurlijk nog van alles mis zijn, maar er is een grens aan wat ik kan (en wil) controleren. Overigens kan ik met het filter op de eerste rij (niet zichtbaar in deze versie) gelijk zien of er afwijkende waarden zijn: in dit geval komen ze allemaal op 3 uit.

Ik weet niet in hoeverre dit op andere hogescholen ook noodzakelijk is, maar misschien zijn er collega’s in den lande die profijt kunnen trekken uit deze Excel-trucs. Anders toch minstens mijn eigen collega’s dacht ik zo.🙂 Afhankelijk van de reacties op deze blog bepaal ik of ik hier meer over ga schrijven.

2 reacties op Roosters

  1. Willem zegt:

    Hallo Dirk Paul,
    Helaas werkt het PDF bestand niet, maar eigenlijk vind ik het vreemd dat je het rooster NADAT het gemaakt is in GPUntis moet controleren.
    De roosteraars vullen GPUntis namelijk met de inzetbestanden die ze aangeleverd krijgen en kunnen binnen het programma zelf zien of alle lessen die ze moeten roosteren geplaatst zijn.
    Dat krijg je via de plandialoog in Untis prachtig te zien!
    Je werkwijze lijkt me dus nogal omslachtig?
    Kun je uitleggen waarom die controle slag ná het roosteren in Untis nodig is?

  2. dirkpaul zegt:

    Hallo Willem,

    Fout is verholpen. Blijf ruzie hebben met hoe WordPress daar mee omgaat.

    Om je vraag te beantwoorden: ik *denk* (want ik ben geen roosteraar expert) dat de complexiteit van ons rooster de oorzaak is. Want 39 klassen in de propedeuse dit jaar. Daardoor kan een vak nooit in één keer verroosterd worden, we hebben structureel ruimtegebrek. Dat betekent weer dat klassen soms opzij gezet moeten worden, omdat er nog geen lokaal is, of geen docent. En dan is er zo wat vergeten…

    Bovendien: hoezeer je het ook automatiseert, het blijft altijd mensenwerk. Een fout is dus zo gemaakt. Lijkt mij.

Geef een reactie

