Experimenteren met werkvormen

In één van de modulen die ik de afgelopen periode heb gegeven heb, mede geïnspireerd door de cursus die ik bij de VU heb gevolgd, flink geëxperimenteerd met werkvormen tijdens de les. Zie ook mijn eerdere blog artikel Hoe interactief kan een college zijn. De ideeën hiervoor kwamen deels uit ontwerp-literatuur, maar deels ook boeken met ideeën voor werkvormen, die ik graag met jullie wil delen.

Mijn belangrijkste inspiratiebron is een uitgave van het VU Onderwijscentrum met als titel Van Prikkel tot Project – Een doe-het-zelf pakket voor het ontwerpen van opdrchten voor het Hoger Onderwijs. Deze bundel is gescreven door J.E. Baltzer, J.H. ten Berge en J. Poortinga en kwam uit in januari 2003. Een link kan ik niet geven, maar met een telefoontje naar het Onderwijscentrum moet dit te bestellen zijn.

Dit boek is, na een korte verhandeling over leren en onderwijs (minder dan 20 pagina’s), een uiterst praktische opsomming van werkvormen/opdrachten. Wanneer je op zoek bent naar werkvormen kun je dus beginnen met  met het doorbladeren van dit werk. Bij veel werkvormen worden bovendien specifieke (praktische) aanwijzingen voor de docent gegeven, en worden veel werkvormen geïllustreerd met praktijkvoorbeelden. Hierdoor is snel te bepalen of een bepaalde werkvorm zich leent voor jouw situatie.

Ik denk dat veel mensen iets aan deze bundel kunnen hebben. Iedereen heeft echter zijn of haar eigen voorkeuren, en binnen onze opleiding zijn een aantal collega’s enthousiast over het boek Het gaat steeds beter – activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk. Ook in dit boek zijn veel voorbeelden te vinden, maar persoonlijk vind ik het boek van de VU net wat praktischer.

Uiteraard hoor ik graag tips voor andere boeken met onderwijswerkvormen.

Plaats een reactie