Hoe interactief kan een een college zijn?

Soms kom je op vragen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Deze vraag is er zo één. Want uiteraard kan een college heel interactief zijn. Toch?

Nou ja, binnen randvoorwaarden uiteraard. Interactiviteit heeft een bovengrens qua aantal studenten. Waar die ligt is moeilijk aan te geven; sommige docenten slagen er nog in om bij grote groepen heel interactief te zijn, terwijl bij andere docenten die grens veel lager ligt. In elk geval is het duidelijk dat hoe groter de groep is, hoe moeilijker het is om het initiatief ‘terug te pakken’ zodra je het aan de groep overgeeft. Daarnaast is het duidelijk dat sommige werkvormen beter functioneren bij kleinere groepen. In grotere groepen voelen mensen zich over het algemeen minder veilig, laten ze minder snel het achterste van hun tong zien.

Toch was ik wel enigszins verrast door een aantal docentreacties toen ik een college ontwerptechnieken (binnen de module Multimedia) had omgewerkt naar een volledig interactieve vorm. De belangrijkste vraag die daarbij gesteld werd was: kunnen we dit doen voor deze groepsgrootte? Moeten we deze werkvorm niet reserveren voor kleinere groepen?

Ik was hier enigszins door verrast. Het leek mij dat wanneer je als docent interactiviteit kunt bewerkstelligen, de groepsgrootte van minder belang is. Voor alle duidelijkheid: binnen het vak Multimedia moeten de studenten in groepen een product opleveren, en ieder college bestond uit 6 van die groepen – maximaal 50 studenten in totaal. We lieten meerdere ontwerpinstrumenten de revue passeren en uitvoeren door de studenten, zoals een aantal vormen van brainstorming. Het idee was dat deze ontwerptechnieken door de studenten gebruikt zouden kunnen/moeten worden binnen hun eigen groep.

Ik had het ook prettiger gevonden wanneer ik steeds met één groep intensief met die werkvormen aan de gang kon, maar ik zag geen beletsel om het ook voor meerdere groepen tegelijk te doen. Wat zegt de wetenschap hierover? Wat zijn de ervaringen van collega’s elders? Zijn hier bovengrenzen aan te geven?

Een reactie op Hoe interactief kan een een college zijn?

  1. […] gevolgd, flink geëxperimenteerd met werkvormen tijdens de les. Zie ook mijn eerdere blog artikel Hoe interactief kan een college zijn. De ideeën hiervoor kwamen deels uit ontwerp-literatuur, maar deels ook boeken met ideeën voor […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: