Criterialijst

Don’t take things for granted. Dat bleek deze week maar weer toen ik een collega een beoordelingsinstrument liet zien dat ik gebruik voor een vak. Dit vak wordt getoetst door middel van een groepsopdracht, en vanwege onze studentenaantallen zijn er ongeveer 10 docenten die dit vak nakijken.

Om de variatie in wijze van beoordelen zoveel mogelijk te beperken (de interbeoordelaarsvariabiliteit heet dat geloof ik) heb ik een lijst met beoordelingscriteria opgesteld voor dit vak. Tot zover niets nieuws. Wat voor een collega nieuw bleek was de wijze waarop ik die variatie probeer te beperken. Behalve door middel van het organiseren van een briefing, verwerk ik in in de criterialijst zelf in Word namelijk comments, waarin ik aangeef wanneer exact er (halve) punten moeten worden afgetrokken.

Met de gedachte dat er misschien nog meer mensen zijn die hier hun voordeel mee kunnen doen, heb ik een lege versie van zo’n criterialijst op mijn blog gezet. Wanneer je deze lijst bekijkt, valt je verder wellicht nog op dat er een zg. voorwaarde voorkomt op de lijst. Feitelijk zijn dit eisen waaraan de student moet voldoen – zijn deze niet aanwezig, dan wordt de opdracht niet nagekeken. Vandaar – in dit geval – de 10 punten aftrek.

2 reacties op Criterialijst

  1. Sander Schenk zegt:

    Dirk Paul, het is me niet helemaal duidelijk hoe je criterialijst door je collega’s ontvangen is. Sommigen waren duidelijk verrast, maar toch hopelijk wel positief? Ik vind het in ieder geval erg positief dat je op deze manier met het beoordelen van opdrachten omgaat. En bedankt voor het delen van je sjabloon-criterialijst.

  2. dirkpaul zegt:

    Sander – zeker positief. Diegenen die opdrachten van mijn module nakijken zijn deze benadering wel gewend, en vinden het sowieso prettig. In dit geval ging het om docenten die mijn lijst nog nooit gebruikt hadden – maar ook die vonden het een mooie benadering.

Geef een reactie

