Toetsen

Ik wil graag een lans breken voor het belang van toetsen. Niet iedereen legt wellicht de link met onderwijsontwerp, maar die is er wel. Dat zal ik uitleggen.

Al vrij snel na mijn indiensttreding bij de Hogeschool van Amsterdam, ben ik betrokken geraakt bij de toetscommissie van de propedeuse. De toetscommissie bewaakt de kwaliteit van de toetsen binnen de propedeuse. Dit kunnen tentamens zijn, maar ook de toetsingscriteria die bij individuele opdrachten worden gehanteerd.

Onze eerste stap was ervoor zorgen dat alle tentamens binnen de propedeuse door ons gezien werden. Gezien de massaliteit van ons instituut (we zijn dit jaar gestart met 1300 eerstejaars) betreft dat vooral multiple-choice tentamens. Voor die tentamens hebben wij een checklist geformuleerd met een aantal vuistregels voor toetsvragen die van tevoren met docenten worden gecommuniceerd. Bovendien bekijkt de toetscommissie de toets, om in een gesprek met de docent suggesties te doen ter verbetering. De toets mag pas naar het onderwijsbureau nadat hij door de toetscommissie is gezien.

Het maken van toetsen wordt veelal onderschat. Een toets is maar al te vak sluitstuk: eerst wordt onderwijs ontwikkeld, en daarna pas de toets. Dit zou andersom moeten zijn: pas als je weet welke kennis je wilt toetsen, en hoe, kun je je onderwijs gaan vormgeven. Zover zijn we nog lang niet, maar we streven ernaar om op korte termijn docenten eerst de toets te laten ontwikkelen. Op die manier wordt je toets dus een onderwijsontwerpend instrument.

Uiteraard zijn binnen ons instituut nog meer toetscommissies actief. Onze opleiding heeft vijf afstudeerprofielen, dus inclusief de propedeuse zijn er 6 toetscommissies. Toen de toetscommissies een paar jaar geleden werden opgericht, zijn we gezamenlijk begonnen. De activiteiten van de diverse toetscommissies zijn echter wat uit elkaar gegroeid, dus we bevinden ons nu op een moment om dat weer meer te coördineren, naar elkaar toe te laten groeien. Voor de toetscommissie in de propedeuse betekent dit dat we ook gaan kijken naar toetsingscriteria voor praktijkopdrachten.

Waar ik nu zo benieuwd naar ben is hoe andere hogescholen/universiteiten dit regelen. Ik denk dat er nog veel te leren valt van elkaars inspanningen. Wie is er bijvoorbeeld bezig met de toetscriteria voor individuele opdrachten? Wat zijn de kwaliteitscriteria die diverse instituten aanleggen? Bij welke hogescholen worden toetsen ontwikkeld voordat de lessen worden vormgegeven?

Een reactie op Toetsen

  1. Op de Hanzehogeschool heft elk vand e 19 Schools een toetscommissie. Ik heb geen goed overzicht van wat ze allemaal precies doen en in welke fase ze zitten, maar ga dat n.a.v. deze blog eens uitzoeken. Zie over een tijdje mijn blog.

    Zelf ben ik sinds afgelopen zomer adviserend lid van de toetscommisie van Facility Management. Maar die cie. is dit cursusjaar nog niet bij elkaar geweest (organisatorische missers). Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de checlist die jullie gebruiken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: