Politiek en onderwijs: negatieve reflexen

Even een kort item over een voorval dat mijn bloed nogal woest heeft doen kolken de afgelopen twee dagen: de negatieve reflex waarin de meeste politieke partijen schieten wanneer er ook maar iets uitgesproken wordt wat riekt naar vernieuwing van onderwijs. Na Dijsselbloem is het devies: handen af van het onderwijs.

De meeste mensen met hart voor onderwijs zullen wel weten waarop ik doel, maar indien niet: in een brief aan de Tweede Kamer besteedt minister Plasterk aandacht aan de huidige vroege selectie in het Nederlandse onderwijsstelsel. Deze brief licht hij verder toe in een interview met de Volkskrant. Politieke partijen buitelen over elkaar heen om maar snel te benadrukken dat de basisvorming niet terug moet komen.

Mijn mening: je kunt je afvragen of de timing van minister Plasterk briljant is, en de woordkeuze verstandig. Maar Dijsselbloem kan toch niet betekenen dat er niks meer moet gebeuren in het onderwijs? De constatering dat de politiek in principe niet in moet grijpen in het onderwijs betekent toch niet automatisch dat alles in het onderwijs oké is? Sterker nog, er zijn aanwijzingen (en dan zeg ik het heel voorzichtig) dat de vroege selectie niet goed is. In een onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam worden door onderwijskundige Maurice Crul cijfers gepresenteerd die ook volgens deze onderzoeker ‘eens te meer bewijzen dat je kinderen kansen ontneemt als je hen op jonge leeftijd indeelt in verschillende niveaus’. Ook de OESO schijnt zich al eens te hebben uitgesproken voor latere selectie.

Maar nee, de politiek wil het liefst alles bij het oude laten. Zelfs de SP, alleen D66 en GroenLinks juichen de stap van de minister toe. De teneur van de reacties? Nee, niet de basisvorming terug. Maar dat heeft de minister niet gezegd! Kortom, visie is weer eens ver te zoeken – men maakt zich alleen druk om de invloed die het op de stemmen kan hebben, of is domweg niet in staat om te beseffen dat ook inhoudelijk debat zinvol zou kunnen zijn.

Op deze manier vrees ik voor de toekomst van het Nederlandse onderwijs.

Update. Op de site van de Volkskrant loopt een poll over dit issue. Met ruim 3000 reacties, kiest 75% partij voor minister Plasterk. Vergist de politiek zich in haar electoraat?

3 reacties op Politiek en onderwijs: negatieve reflexen

  1. Lisette zegt:

    Zeker komt de selectie voor een groot aantal kinderen te vroeg. Dit betreft dan de grote middengroep. Voor hen zou een latere selectie waarschijnlijk veel prettiger zijn.
    Toch ben ik niet zonder meer een voorstander van Plasterks voorstel. Ik vind het weer zo nivellerend, zo’n voorbeeld van de zesjescultuur.
    Er zijn namelijk ook kinderen van wie op de kleuterschool al duidelijk is dat ze later naar het gymnasium zullen gaan. Deze kinderen bloeien op als zij eindelijk op volle kracht vooruit mogen gaan, samen met andere kinderen van hun niveau. Laat ze excelleren!
    En aan de andere kant van het spectrum heb je de kinderen die niet zo goed meekomen in de klas en altijd voor ‘dom’ versleten worden. Ook voor hen kan het prettiger zijn in een op hen toegespitste leeromgeving te werken.
    Wat doe je dan met deze twee groepen?

    • dirkpaul zegt:

      Lisette: ik ben het op zich helemaal met je eens, maar tegelijkertijd is dit de reflex waar ik op doel: volgens mij heeft Plasterk helemaal geen voorstel gedaan. Althans, het enige voorstel wat hij heeft gedaan is nadenken over alternatieve benaderingen. Wat mij betreft – en ik vermoed ook wat hem betreft – kan de discussie over excelleren daar meteen in meegenomen worden.

  2. […] de actualiteit (met frisse tegenzin) nogmaals: het probleem dat Voortgezet Onderwijs heet. Eerder stak ik minister Plasterk een hart onder de riem, toen hij een poging deed om de discussie voor hervorming van het voortgezet onderwijs aan te […]

Geef een reactie

